Zajęcia z pedagogiem specjalnym
Zajęcia z pedagogiem specjalnym prowadzone są przez mgr Agnieszkę Stojek, odbywają się one;
wtorek 11.40-12.40
środę 12.40 - 16.30
czwartek 12.40 - 15.00
Konsultacje dla rodziców i opiekunów prawnych dziecka po wcześniejszym umówieniu się.
Zadania pedagoga specjalnego skupiają się na udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pedagog specjalny odpowiedzialny jest za rozwiązywanie problemów wychowawczych oraz dydaktycznych dzieci uczęszczających do przedszkola. Wspiera nie tylko dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności czy posiadające szczególne potrzeby edukacyjne. Dąży do tego, aby środowisko było sprzyjające dla każdego ucznia; na przykład określa, jaki sprzęt i materiały dydaktyczne należy wykorzystywać, aby były one kompatybilne z możliwościami i potrzebami dzieci.
Pedagog specjalny wspiera również kadrę nauczycielską, na przykład w dostosowywaniu swoich metod pracy oraz materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb dzieci, wspiera także rodziców dzieci, które doświadczają problemów edukacyjnych bądź wychowawczych. Współpracuje także z innymi podmiotami objętymi przepisami o organizacji oraz udzielaniu tej szczególnej formy pomocy (m.in. z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, MOPS-em, kuratorem sądowym).
Zakres obowiązków pedagoga specjalnego w Przedszkolu Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. wprowadza zmiany w rozporządzeniu z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Do zadań pedagoga specjalnego w Przedszkolu, należy w szczególności:
1. współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi
specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji
działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola
oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności
osobom ze szczególnymi potrzebami,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz
przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i
ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne dziecka;
2. współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich
funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego
uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z
dzieckiem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom uczniów i
nauczycielom;
5. współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi
przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela,
pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);
6. przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego
nauczycieli przedszkola w zakresie wymienionych wyżej zadań.